من میخواهم ایمن باشم پس قول میدهم

 

قانون ۱) کمربند ایمنی خود را ببندم

من مسئول تمام سرنشینان خودروهستم

استفاده از کمربند ایمنی برای کلیه سرنشینان الزامی است توجه داشته باشید سرنشینان عقب به خصوص کودکان در حوادث رانندگی بیش از انچه که فکر می‌کنید در خطر هستند

قانون ۲) به قوانین بزرگراه ها احترام بگذارم

قوانین برای حفاظت از ما وضع شدند

بزرگراه ها به دلیل یکنواخت بودن مسیر باعث خواهند شد راننده بخش زیادی از حواس خود را به فکر کردن مشغول کند و رانندگی به صورت ناخودآگاه انجام شود در هنگام حادثه تا ذهن راننده تمرکزش را از فکرهای دیگر به هدایت وسیله برگرداند زمان زیادی صرف می شود که فرصت کمی است و باعث تصادف می شود در بزرگراه ها باید به چند ماشین جلوتر توجه کرد اگر چراغ ترمز ماشین های جلوتر روشن شد یا تغییر مسیر رویت شد خود را برای مقابله آماده کنید تصادفات زنجیره ای در بزرگراه ها تنها به همین دلیل رخ می دهند.

قانون ۳) از سرعت غیر مجاز بپرهیزم

خودرو از فلز درست شده است اما کودکان و عابران نه

سرعت غیرمجاز ممکن است برای هر شخص یا وسیله متفاوت باشد اگر شما یک وسیله خوبی در اختیار ندارید یا وسیله شما نقص فنی دارد و یا مهارت مناسبی در هدایت وسیله ندارید بهتر است با حداکثر سرعت مجاز رانندگی نکنید و سرعت خود را حداقل ۳۰ درصد کاهش دهید یا بهتر است بگویم اگر می خواهید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر رانندگی کنید باید توانایی کنترل وسیله را در سرعت ۱۶۰ کیلومتر داشته باشیدتا رانندگی ایمن داشته باشید.

قانون ۴) لاستیک خودرو را کنترل کنم

هم برای پوشش و هم باد مناسب و داشتن لاستیک زاپاس

کنترل لاستیک به چند بخش تقسیم می‌شود. اول باد لاستیک را به نسبت شرایط جوی ‌. سرعت . وزن و نوع مسیر تنظیم کنید. دوم عاج لاستیک کمتر از ۳۰ درصد قابل اطمینان نیست و هر لحظه احتمال ترکیدن دارد . و چسبندگی آن به سطح جاده به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد . اگر ناچار هستید با لاستیک با عاج کم سفر کنید باید سرعت خود را به نصف سرعت مجاز برسانید تا ایمن باشید.
سوم نوع لاستیک برای هر شرایطی متفاوت است هنگام خرید لاستیک به مشخصات فنی لاستیک توجه کنید هر میزان که گوشت لاستیک نرم تر باشد مصرف لاستیک بیشتر و عمر کمتروچسبندگی بیشتر است . و هر میزان که گوشت لاستیک سفت تر باشد عمرلاستیک بیشتر و چسبندگی کمتر است .
چهارم رانندگی شما با انواع لاستیک باید متفاوت باشد .
پنجم لاستیک ها بر اساس استفاده در سرعت های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند اگر لاستیکی برای سرعت ۱۲۰ کیلومتر ساخته شده و شما سرعت بیشتر با این لاستیک بروید هر لحظه احتمال ترکیدن لاستیک وجود دارد . ششم هنگام خرید لاستیک به تاریخ آن توجه کنید اگر تاریخ گذشته باشد خطر ترکیدن لاستیک در سرعت بالا چندین برابر است.

 

قانون ۵) در هشیاری کامل رانندگی کنم

هیچ وقت قبل از رانندگی از داروهای خواب آور استفاده نکنم

عدم هوشیاری یکی از مهمترین موارد در بروز حادثه است خواب آلودگی علائمی دارد که لازم است هر راننده و همچنین دیگر سرنشینان نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند توجه ویژه به آن بکنند سنگین شدن پلک خاراندن سر کشیدن دست به سر و صورت کم حرفی بخشی از علائم خواب آلودگی است از دلایل خواب آلودگی می‌توان به رانندگی طولانی در مسیرهای یکنواخت استفاده از مواد غذایی نامناسب و چرب مصرف سیگار خواب بودن سرنشینان عدم توقف و استراحت هر دو ساعت ۱۵ دقیقه اشاره کرد مصرف داروهای خواب آور استفاده از مشروبات الکلی استفاده از مواد مخدر باعث عدم هوشیاری و کاهش سرعت عکس العمل می‌شود و در بروز حوادث نقش اساسی دارد. بهترین راه برای هوشیاری در هنگام رانندگی استراحت به میزان کافی . مصرف مواد غذایی مناسب . همراهی دیگر سرنشینان. عدم استفاده از مواد مخدر و الکل می باشد.

قانون ۶) از کودکان خود محافظت کنم

آنان رادر صندلی مخصوص خودشان نگهداری کنم

استفاده از صندلی کودک الزامی و کودکان بالای سن سه یا چهار سالگی که قادر به استفاده از صندلی مخصوص نیستند باید حتماً در صندلی عقب نشسته و از کمربند ایمنی استفاده کنند. درب های عقب باید به شکلی تنظیم شود که از داخل باز نشود. مراقب باشید کودکان دست یا بدن خود را از پنجره بیرون نیاورند .کودکان خود را در ماشین هرگز تنها نگذاریم . مراقب باشیم هنگام توقف کودکان‌درب ماشین را باز نکنند و به طرف جاده ندوند این یک عادتی است که تمام کودکان دارد.

قانون ۷) توجه داشته باشم

صحبت با تلفن همراه و ارسال پیامک برایم خطرناک است

استفاده از تلفن همراه به خصوص استفاده از فضای مجازی که بسیار رایج شده است بسیار خطرناک تر از صحبت با تلفن است حضور در فضای مجازی هنگام رانندگی مثل راه رفتن در کوه با چشمهای بسته می ماند.

قانون ۸ ) وقتی خسته هستم توقف و استراحت کنم

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است

خستگی تمرکز و سرعت عکس العمل را به شدت کاهش می‌دهد. بهتر است پس از دو ساعت رانندگی که البته شرایط فیزیکی شما ممکن است ۲ ساعت را به یک ساعت کاهش دهد . توقف کنید نرمش های دست . پا . گردن . وکمرهمچنین کمی راه پیمایی میتواند در برطرف کردن خستگی معثر باشد .

 

قانون ۹) از کلاه ایمن استفاده کنم

موتور و دوچرخه نمی تواند از سر من محافظت کند

بیشتر مجروحین و کشته شدگان در تصادف رانندگی را موتورسواران تشکیل می دهند .توجه داشته باشید بدن انسان از گوشت واستخوان تشکیل شده است و با کوچکترین برخورد با موانع آسیب جدی می‌بینند و استفاده از کلاه ایمنی کافی نیست بلکه باید لباس مناسب هم استفاده شود . بخش اعظمی از کشته شده ها یا مجروحین ترک سواران می باشند و رعایت موارد فوق برای آنان نیز الزامی است در خیلی از موارد مشاهده شده که ترک نشین با عدم مهارت در نحوه نشستن در ترک موتور سوار باعث تصادف شده است . لذا لازم است موتورسوار نکته های کلیدی را به ترک سوار گوشزد و آموزش دهد.

قانون ۱۰) مودب و با ملاحظه باشم

به رانندگان دیگر احترام بگذارم

اثرات منفی که رفتار یک راننده متخلف به اعصاب و روان دیگر رانندگان می‌گذارد قابل تصور نیست تخلفات رانندگی مثل سبقت گیری از مسیرهای خاکی سمت راست جاده یا تغییر مسیر های ناگهانی اعصاب و روان دیگر رانندگان را مورد آسیب قرار داده و رانندگی در این شرایط بخش اعظمی از تمرکز .‌ دقت . سرعت عکس‌العمل و مهارت خود را از دست خواهد داد . خشم و عصبانیت عامل بروز بسیاری از حوادث رانندگی و حتی حرکات تلافی جویانه نیز خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.